Fra «Rystet spejl» av Søren Ulrik Thomsen og Lars Saabye Christensen: «Poesi og praksis»
Lars Saabye Christensen valgte seg «Rystet spejl» av Søren Ulrik Thomsen som sitt favorittdikt, og på sterk oppfordring valgte han også ett av sine egne dikt.
Jeg utfordre alle forfatterne som er med i Bokpodd1, til å velge seg sitt favorittdikt. Da jeg ba Lars Saabye Christensen om å få hans favoritt, spurte han på spøk om han bare måtte velge blant sine egne dikt. Så sendte han meg et vakkert dikt fra samlingen Rystet Spejl av Søren Ulrik Thomsen.
Deretter ba jeg ham innstendig om også å sende et av hans egne han liker godt. Da valgte Saabye Christensen «Poesi og praksis» fra høstens vakre samling Liten skrift.
Du kan høre podkast-episoden med Lars Saabye Christensen der du hører podkast eller på Spotify her.
Søren Ulrik Thomsen
Søren Ulrik Thomsen (født 1956) er en av Danmarks mest sentrale lyrikere. Han debuterte i 1981 med diktsamlingen City Slang. Han har siden utgitt en rekke diktsamlinger og essays og mottatt mange priser for sitt forfatterskap – sist nå i år Svenska Akademiens nordiska pris.
Lars Saabye Christensen har valgt et dikt fra samlingen Rystet Spejl fra 2011. Den kom på norsk i 2017 og er regnet som en moderne klassiker. Han benytter seg sjelden av metaforer og sammenligner, men beskriver heller episoder og erindringer.
Selv om Lars Saabye Christensen har bodd i Norge hele sitt liv, er han også dansk statsborger. Så han valgte seg den danske utgaven av diktet.
Ingen bliver halvtreds
uden at være vågnet i et nattog
som uvisst av hvilken grund holder stille
mens tankerne kredser om en person
der kort passerede ens liv
og forsvandt.
Sidder du under en stråhat et sted
og læser i ly av et æbletræ?
Eller ligger du fuld i en krøllet seng
mens en rotte pusler bag panelet?
Her river toget sig løs og standser digtet
før digteren falder for fristelsen
til at udsmykke det
med sentimentalitet og kynisme.
Her er diktet Saabye Christensen valgte fra sin egen samling Liten skrift.
Poesi og praksis
Diktet står til leserens disposisjon
men må likevel beskytte seg
med alle midler:
Metaforer, om skrivninger, vrangvilje, bilder
og linjeskift
Derfor må leseren nærme seg diktet
slik en innbruddstyv lister seg
opp trappen i en leiegård
der alle sover lett